Brev:
Start på grød og ferierejse
14. januar 2016
Alder:
5 mdr.
Start på grød og ferierejse
Kære Helen.
Jeg har før skrevet til dig og fåde gode råd ift. amning, da jeg havde nogle udfordringer ifm. brystbetændelse og svamp. Vi kom heldigvis godt igennem det og jeg har kunne blive ved med at fultidsamme min søn, som tager fint på og er en frisk og glad dreng. Jeg skriver til dig nu, da jeg søger nogle gode råd ift. opstart af grød.
Min søn bliver 5 mdr om en uge. Han er i den sidste uge begyndt at vise stor interesse for vores mad, når vi spiser. Han følger os nøje med øjnene, når vi spiser og han rækker ud efter og tager fat i glas og gafler, hvis han sidder på skødet af os, når vi spiser og drikker.
Jeg har derfor snakket med min sundhedsplejerske om, at starte op på grød, da han virker klar og motiveret til at få skemad.
Dog har jeg nogle tvivl omkring, hvordan vi skal gøre det:
Vi rejser til Thailand om 3 uger og skal være afsted i 3 uger. Jeg tænkte tidligere, at jeg, for at gøre det nemmere for os, ville vente med at give ham grød, til vi kommer hjem, så jeg udelukkende skulle amme ham, mens vi er afsted. Men da han bliver 6 mdr, mens vi er i Thailand er det måske for sent at starte på grød (?) og så tænker jeg, om det ikke er bedre at 'gribe bolden', nu hvor han virker så interesseret i vores mad?
Bør vi starte på at give ham grød nu, vente til et par dage før vi rejser eller helt vente, til vi kommer hjem?
Mine bekymringer omkring at starte det op nu er, at jeg synes det vil være nemmest kun at skulle give ham grød en gang om dagen, mens vi er afsted, hvilket vi ville kunne gøre om formiddagen på hotellet, hvor vi nemt kan koge vand. Og hvis vi starter op nu, er det så ikke for lang tid kun at give ham en gang om dagen?
Og, hvis vi starter op et par dage, inden vi rejser, er det så fint at give ham en gang om dagen i tre uger, eller vil du mene, at han alligevel ville skulle have to gange om dagen efter en uge eller to?
Jeg er klar over, at det selvfølgelig skal gå i hans tempo og at det afhænger af, hvad han er klar til. Og det ville som sådan ikke være besværligt at give ham grød to gange dagligt, mens vi er afsted, men i den forbindelse går min anden bekymring på, om han, hvis vi starter på grøden nu og/eller lige inden ferien, ikke vil have godt af også at få tilbudt grøntsagsmos efter en-to uger kun med grød? Hvis det er tilfældet er vi jo så afhængige af, at vi kan få kogt grøntsager til ham, når vi er ude at spise om aftenen.
Ville det være fint nok at give ham grød en gang om dagen til at starte på, mens vi er afsted og så trappe op til to gange og så først tilbyde ham grøntsagsmos, når vi kommer hjem efter 3 uger? Jeg har jo hørt og læst, at det er godt at tilbyde forskellig mad og jeg er derfor i tvivl, om 3 uger er for lang tid udelukkende med grød.
Et andet spørgsmål mht. grød: Jeg har fået at vide, at det er godt at komme et par tsk mme i grøden? Hvis vi starter grød inden eller på ferien, hvad ville du så gøre med mme? Medbringe pulver-mme til at blande i eller købe færdigblandet mme dernede? Og hvordan med frugtmos? - er det godt at give lidt frugtmos på grøden med det samme eller skal der gå lidt tid? Og hvis vi skulle give det dernede, vil det så fx kunne være noget most banan eller vil du anbefale at vi medbringer færdiglavet frugtmos hjemmefra?
Jeg glæder mig til dit svar og håber du kan hjælpe med nogle gode råd, så vi kan komme i gang med grød på en god måde for vores søn.
Tak for en rigtig god brevkasse!
Venlig hilsen
en forvirret mor